Abstract
L’articolo prende lo spunto da un’osservazione critica dello storico Mazower nei confronti dell’antropologia. Questa disciplina sarebbe infatti responsabile di aver creato un’immagine della Grecia, soprattutto quella rurale, statica, immutabile e sostanzialmente a-storica. Il saggio tende sostanzialmente a differenziare il contributo degli antropologi nella descrizione ed analisi della realtà socio-culturale del paese ellenico. Da un lato si sostiene infatti che una parte degli studiosi – per ragioni inerenti alla disciplina stessa e per un’adesione più o meno consapevole ad una rappresentazione della Grecia dominante nel paese ellenico – hanno in effetti delineato una Grecia rurale legata a valori e relazioni sociali fortemente tradizionali e poco inclini al mutamento. Dall’altro si sottolinea come un gruppo di studiosi e studiose abbia invece provato a fare i conti con i sommovimenti sociali e politici che hanno profondamente mutato la realtà ellenica a partire dagli anni ’30 del secolo scorso fino agli anni successivi alla tragica conclusione della guerra civile. Non vi è dunque un’immagine antropologica della Grecia, ma più immagini, differenti ed anche alternative.
This paper leads off by recalling a critical observation made to anthropology by Mazower. According to the historian, such discipline would in fact be responsible for forging an image of Greece as a rural, static, unchangeable, and essentially out of history Country. Aim of this essay is to shed light upon the differences to be found in anthropologists’ descriptions and analysis of socio-cultural reality of Greece. On one side, I give account of how some anthropologists – for reasons lying in the nature itself of the discipline, and on an adhesion more or less conscious to an image of Greece which is dominant in that same Country – who have, in fact, conveyed the representation of a rural Greece, firmly tied to a highly traditional set of values and social relations, and very little inclined to change. On the other side, then, I refer to the work of a group of anthropologists who have tried to give account of the social and political transformations which have occurred in Greece in a time span going from the Thirties of last Century to the years just following the tragic outcome of the civil war: changes which have deeply transformed Greek reality. All this to show that there is not, in my view, one only anthropological image of Greece, but a variety of images, differing, and also opposing, one from the other.