Dunja Rihtman-Auguštin — Etnologia ed etnomito

Con una nota di Piero Vereni

Abstract

In questo saggio l’autrice ripercorre gli elementi fondamentali del mito dl fondazione dello stato nazionale croato: i personaggi storici, ma anche gli elementi decorativi, artistici e architettonici che hanno finito per costituire la ‘croatità’ intesa come espressione dell”arte popolare’. Dai tessuti a intreccio alla musica ‘tamburitza’, dall’idillio della vita contadina e pastorale ai martiri croati, quel complesso mito-simbolico rimembrato, codificato e sommariamente represso dopo la seconda guerra mondiale, è tomato dagli anni Novanta a farsi presente nella vita quotidiana dei cittadini croati. Sul piano teorico, il saggio si pone l’obiettivo di riconsiderare il dibattito tra primordialismo e strumentalismo delle identità, soprattutto per quanto riguarda il concerto di ‘invenzione’: la cultura popolare croata, nella sua enorme varietà locale e temporale, esisteva ben prima che il progetto nazionalista (ottocentesco e poi tardo novecentesco) imponesse o ‘inventasse’ la sua presunta omogeneità spaziale e immutabilità diacronica.

The following essay goes through the core elements of the Croatian national state foundation myth. The author not only gives account of crucial historical figures, but also of those decorative, artistic and architectonic elements that have concurred to constitute the ‘croaticy’ intended as a ‘popular art’ expression. Vereni’s work spans from textile weaving to ‘tamburitza’ music, from the idyllic rural and bucolic life of the peasantry to Croatian martyrs, in order to depict that complex symbolic myth which was re-constructed, codified and perfunctorily repressed after World War II and which has come back to show its signs in the daily life of Croatian citizens during the nineties. From a theoretical standpoint, aim of the essay is to reconsider the debate between a primevalistic view and that of identity instrumentalism, especially with regard to the concept of ‘invention’: Croatian popular culture – in its vast variety through times and places – existed long before the birth of the nationalistic project which imposed or ‘invented’ (during the Nineteenth and late Twentieth Centuries) an alleged national spatial homogeneity and diachronic immutability.